Куди подіти аграріям багатий врожай яблук

Цього року як на Херсонщині, так і по всій Україні спостерігається яблучний бум. Проте радість аграріїв від щедрого врожаю супроводжується і великим клопотом: куди реалізувати вирощену продукцію та як отримати гарну ціну на свої яблука.

 

 

- Цього року яблучний сезон почався на два тижні  раніше і одразу дав зрозуміти: яблука буде багато. В Департамент вже з кінця серпня почали звертатися агровиробники з питанням: куди подіти великий врожай яблук, - розповів директор Департаменту агропромислового розвитку Олександр Паливода. 

Наразі спеціалістами Департаменту агропромислового розвитку підготовлена довідка, щодо шляхів реалізації яблука на території Херсонської області.

 

1. Гуртові ринки


Збут через гуртові ринки є найбільш традиційним способом реалізації вирощеної продукції для наших агровиробників. Найбільші оптові ринки сільськогосподарської продукції -  «Неджаний» (с. Великі Копані, Олешківський район),  «Шувар» (Львівська область), «Столичний» (м. Київ) – щоденно моніторять та публікують на своїх сайтах оперативну інформацію щодо рівня оптових цін. Ціна на яблуко суттєво різниться в залежності від сорту та якості. Приміром, станом на 14 вересні оптова ціна на яблуко на Великокопанівському ринку становила від 4 до 10 грн.

 

2. Реалізація на переробні підприємства

 

Наразі в Херсонській області працює 5 підприємства, що приймають яблука на переробку: ПАТ «Чумак», ТОВ «Наш продукт», ТОВ «Плодоовочевий комбінат «Херсон», ТОВ НВФ «Реле», ПВКФ «Пані Кристина». Вартість, терміни та об’єми партій визначаються кожним переробником індивідуально.

 

3. Зберігання у сховищах


Ціна на яблуко в сезон збирання та в зимовий період відрізняється досить суттєво, тому деякі виробники не квапляться збувати врожай, а притримують його в сховищах до кращої ціни.  Агровиробники можуть скористатися послугами одного із фруктоовочесховищ, інформацію про наявність яких по кожному району можна дізнатись в районних структурних підрозділах Департаменту агропромислового розвитку ХОДА. 


4. Власна переробка

 

Один із перспективних варіантів переробки яблука та груші, який варто розглянути нашим агровиробниками - запуск міні-цехів по виготовленню сухофруктів. Сушені яблука займають в рази менше місця, їх легше транспортувати, зберігати. Промислове сушильне обладнання різної потужності та вартості широко представлене зараз на українському ринку. На сьогодні вартість сушених яблук в залежності від фасування та якості коливається від 35 до 150 грн за кілограм. Такі проекти переробки, спрямовані на підвищення доданої вартості продукції, можуть претендувати на залучення грантових коштів. На даний момент Український проект бізнес-розвитку плодоовочівництва UHBDP , та проект USAID «Підтримка аграрного і сільського розвитку» приймають заявки від виробників Херсонщини на виділення грантів на подібні проекти.

 

4. U-pick: закордонний досвід самостійного збору

 

Цей спосіб реалізації врожаю давно успішно використовують фермери у країнах Європи та США. Покупці отримують можливість самостійно зібрати фрукти, овочі або ягоди на плантаціях ферми, зважуючи та оплачуючи їх вартість після збору. Зібрані власноруч овочі та фрукти на U-pick фермах коштують значно дешевше, аніж у супермаркеті. Переваги для аграріїв очевидні: економія на оплаті праці (ручний збір, особливо в Європі, коштує дуже дорого, та й на Херсонщині цього року існував дефіцит сезонної робочої сили), покупці вивозять товар самі, а врожай вибирається по мірі необхідності. Отже немає витрат на зарплату, тару, транспортування, зберігання.

Систему U-pick вже почали використовувати і деякі херсонські фермери. Цього літа господарства пропонували зібрати малину і оплатити по ціні, вдвічі нижчою за гуртову. А нещодавно ще одне фермерське господарство - «Курінь» впровадило цю систему для реалізації яблук та груш з власних садів.

 

5. Електронна комерція


Найбільш молодий канал збуту, який розвивається дуже стрімко. Наразі в Україні існує велика кількість інтернет-платформ як широкого профілю: olx.ua, prom.ua, flagma.ua, так і спеціалізовані аграрні платформи: agrotender.com.ua, agro-ukraine.com, apkua.net, agrodoska.net та інші. Найбільш активні підприємці не обмежуються публікацією об’яв на таких платформах, а створюють власні сайти. За прогнозами експертів з e-commerce, частка сільськогосподарської продукції та продуктів харчування  в загальному обігу продажів через інтернет буде активно збільшуватись.